DPF – Diesel Particulate Filter
Diesel Particulate Filter – filter pevných častíc, je zariadenie ktoré slúži k odstráneniu veľmi jemných prachových častíc ( PM10 ) z výfukových plynov. Tento systém funguje tak, že vo vnútri filtra zachytáva tieto častice z výfukových plynov na poréznom materiály polo-priechodných kanálikov. Následne raz za čas a za určitých splnených podmienok tieto nahromadené častice spáli vďaka vstreknutému palivu do výfukového systému. Tieto podmienky pre regeneráciu bývajú rôzne u jednotlivých výrobcov a typov motorov. Ale bežne je potrebné jazdiť s autom konštantnou rýchlosťou, kedy za teploty vyššej ako 600 °C prebehne regenerácia filtra.
SCR - Selective Catalytic Reduction
Selective Catalytic Reduction – katalyzátor s technológiou selektívnej katalytickej redukcie umožňuje znížiť emisie výfukových plynov u horľavých motorov. Netýka sa všetkých chemických zlúčenín obsiahnutých vo výfukových plynoch, ale sústredí sa iba na redukciu oxidu dusíka ( NOx ). Dochádza k tomu počas jazdy, kedy je močovina ( AdBlue ) vstrekovaná do výfuku, kde vďaka tomu prebieha chemická reakcia štiepenia amoniaku ( čpavku ) pri teplote 180 °C. A práve pri tejto chemickej reakcii sa vo vnútri katalyzátoru z NOx stáva iba čistý dusík a voda.
GPF - Gasoline Particulate Filter
Gasoline Particulate Filter – začal sa používať v súvislosti s normou EURO 6.2. Podobá sa klasickému filtru pre dieslové motory, avšak používa iný spôsob regenerácie. Nájdeme ich iba u systémovs priamym vstrekovaním. Môže byť v systéme ako samostatný člen výfukového vedenia alebo ako súčasť katalyzátoru umiestneného spravidla za ním. GPF regeneruje pri jazde „bez plynu“ bez vstrekovania paliva a bez zaťaženia oproti DPF kde je bežne vyžadované udržovať kontinuálnu rýchlosť určitú dobu. K zapáleniu usadených pevných častíc tak dôjde iba v kombinácií teploty spalín, ktorá musí byť 400 až 700 ° a prísunu vzduchu s prirodzeným obsahom kyslíka dodaného motorom v režime “ bez záťaže“.
PM10 – particulate matter
Particulate matter – označenie pre lietajúci prach alebo pevné častice, ktoré sú menšie než 10 mikrometrov (μm). Sú to drobné častice, ktoré sú schopné voľného pohybu v atmosfére.
FAP - Filtre à particules
Filtre à particules – má rovnakú úlohu ako DPF, teda zachytáva sadze z výfukových plynov (PM10). V princípe funguje rovnako ako DPF, ale s tým rozdielom že FAP filter nespaľuje iba pomocou paliva ( nafta ) ale aj pomocou aditíva. Aditívum má svoju vlastnú oddelenú nádržku a vstrekovanie je riadené jednotkou, ktorá určí koľko aditíva je potreba pre aktuálny objem paliva v nádrži. Vďaka tomu je možné urobiť regeneráciu pri nižšej teplote. Tento vylepšený systém DPF vymyslel francúzsky Peugeot a tak naň narazíte častejšie práve pri francúzskych značkách.
CAT – Catalyst
Catalyst – je skratka pre katalyzátor , ktorý zásadne znižuje emisie jedovatých plynov vznikajúcich pri spaľovaní paliva vo valcoch motora. Ide predovšetkým o uhľovodíky obsiahnuté v palive, oxid uhoľnatý a oxidy dusíka. Používajú sa od roku 1992 (EURO 1 ) keď katalyzátory boli iba pasívne členy výfukového systému a od roku 1996 (EURO 2) sú riadené, v praxi teda majú na sebe jednu alebo viac lambda sond.
DOC - Diesel Oxidation Catalyst
Diesel Oxidation Catalyst – špecifickou úlohou DOC je premieňať oxid uhoľnatý a uhľovodíky na oxid uhličitý a vodu. Pomocou vysokej teploty dochádza k chemickej reakcii , ktorá zabezpečuje premenu týchto látok. Telo katalyzátora je z platiny alebo zo vzácnych kovov.